Gabriella Joss Gabriella Joss
AllmäntTräning

Hemmaträning på gymmet

Fotade lite hemmaövningar för ben/rumpa som önskat till er när jag var på gymmet igår. Dessa kan man alltså göra hemma helt utan vikt och har man ett gummiband så är ju det perfekt om man vill ha en lite större utmaning än helt utan! =)

Good mornings: Denna gör jag alltid med en stång över axlarna/övre delen av ryggen men den går absolut att göra utan om man tränar hemma. Precis som jag gör här nedan! Jag korsar bara armarna över bröstet och böjer pyttelite på knäna. Och så jobbar man med höften, lutar sig framåt och trycker bak rumpan. Ha så rak rygg som möjligt och böj dig framåt så djupt du kan.

Sidogång med gummiband och böjda ben: Detta är så enkelt som det låter! Ta steg sidledes med böjda knän och spänn magen hela tiden. Kör 4×10 på denna.

Höftlyft: Ligger på rygg och lyfter höften uppåt. När jag kommer högst upp så spänner jag till rumpan och tippar även ut fötterna för att sedan ta in dom igen och komma ner. Tar jättebra i rumpan och speciellt om man har ett gummiband runt låren! Jag kör 4×10 på denna.

”Fire hydrant”: Stå på alla fyra och lyft benet åt sidan. Jag gör denna övning långsamt och håller även kvar en kort stund och spänner till när jag lyfter på benet. Brukar köra 3×10 på varje ben. Går jättebra med gummiband med för motstånd!

Benspark bakåt på alla fyra: Denna är en av mina favoriter och jag gör den gärna med gummiband också egentligen för lite extra motstånd. Man kan också lägga en vikt i knävecket för mer motstånd. Varierar också mellan att göra långsamt och hålla kvar en stund på toppen och att bara hålla kvar benet högt och ”pulsa” 10 gånger. Brukar köra 3×10 vanliga och 1×10 med pulsar på varje ben.

Hoppas att ni fick lite inspiration på vad ni kan göra hemma!  I nästa inlägg om träning kommer lite magövningar som jag brukar köra. Kram!

Kommentarer

  1. Frida

    Hur använder du gummibandet i de sista två övningarna? Är helt ny med de här med träning om jag verkar lite trög 🤪

  2. Didi

    Härligt pass, jag kör alltid hemma men hemma har jag även vikter (har ett minigym) och det går alldeles utmärkt 😀 Jag kör när barnen sover eller på lunchen om jag jobbar hemma. Bästa sättet att spara tid på, för mig.
    Ha en fin dag

  3. Maria

    Brukar också köra dessa hemma 🙂 Har slackat av sen sats stängde men nu har de öppnat igen men är lite osäker att gå dit så kör hemma nu 🙂

×

Om Gabriella Joss

Hej på dig och vad kul att du har hittat till min blogg! Jag är 25 år, lycklig i livet och mamma till två underbara barn. Bor i mitt drömhus som byggdes 2017/2018, jobbar som mäklarkordinator och driver en av Sveriges största bloggar. Hoppas att du ska tycka att det är kul att hänga med i både med och motgång, ta del av min träning, goda recept, livet med barn och att bolla allt samtidigt som mamma och egen företagare. Kram! SAMARBETSFÖRFRÅGNINGAR: gabriellajoss@hotmail.com INSTAGRAM: @gabriellajoss