Gabriella Joss Gabriella Joss
Okategoriserade

Träningen just nu

Har satt upp lite nya mål med träningen för att inte bli för uttråkad och jag vill bli starkare (såklart) men ska också från och med nu lägga mer fokus på stretch och återhämtning. Har ju i perioder varit bra på det men fuskat en del med och skippat det för att hellre träna lite extra under den tiden som jag faktiskt har på gymmet. Jag ska från och med nu efter varje pass avsätta minst 15 minuter där jag bara andas genom magen, stretchar och varvar ner. Behöver verkligen träna på det då all min andning som sagt sker uppe i bröstet nästan dygnet runt och det inte alls är bra.. Jag försöker tänka på hur jag andas när jag typ bara sitter ner, ligger ner eller inte gör något speciellt men det är ju något som måste tränas in medvetet för att så småningom kunna göras omedvetet. Och det tar låååång tid!

Vi pratade faktiskt om det där med stress nu under förmiddagens föreläsning med och jag tycker att det är läskigt att jag är så inne i den där ”stress-spiralen” som tyvärr många är i dagens samhälle. Allt ska gå fort, man ska vara effektiv och det finns noll tid för återhämtning. Man har höga krav på sig själv och kör bara på hela tiden. Föreläsaren sa också idag att matsmältningen förändras vid långvarig stress och det är ju precis därifrån jag har fått magkatarr, hugg i övre delen av magen och dålig hy. När balansen i magen inte stämmer så visar det sig ju på andra vis.. Aja, det är läskigt men jag är iallafall medveten om det och ska försöka jobba mot att inte vara så himla stressad hela tiden. Att vara okej med att sänka kraven är något jag får påminna mig själv om dagligen.

Iallafall.. Tillbaka till att stretcha! Jag var expert på att stretcha när jag dansade som mest och var under den tiden och långt efter hur vig som helst. Så dit vill jag hitta tillbaka igen. Kunde göra split och spagat utan problem! Jag är inte jättelångt ifrån nu heller om jag ska vara ärlig men är sjuuukt mycket stelare än innan barnen.

Och rent fysiskt har jag väl inte jättemycket mål men vill såklart fortsätta bygga muskler med mer fokus på underkropp som jag gör redan nu. Som jag har skrivit förut så vill jag inte ha större armar, axlar osv utan kör tyngre vikter på ben/rumpa och rygg medan jag kör rätt lätta vikter på armar och axlar/överkroppen över huvud taget. Och magen kör jag alltid kroppsvikt på och försöker göra övningar som trycker ihop magmusklerna och inte isär då mina magmuskler aldrig gått ihop helt efter mina graviditeter. Det varken syns eller känns men jag har ju gjort röntgen på magen och läkaren sa då att mina magmuskler fortfarande är ungefär lika delade som storleken av en halv tumme. Trodde faktiskt att dom var helt ihop då det som sagt varken syns eller känns utifrån men det var intressant att få veta ett och annat efter röntgen. =)

Jag och Tove var på gymmet i förrgår och körde ben och rumpa + lite mage. Har lagt jättemycket tid på slutet på att kolla upp nya övningar och ska försöka fota dom nu i veckan till er. Har hittat SJUKT grymma övningar som verkligen bränner som tusan för mig och bara det gör att jag får så mycket motivation till att träna. Har även ett nytt gymkort nu som gör att jag kan träna dygnet runt vilket jag tycker är superskönt. Och det andra har jag kvar ändå på sidan av så länge för att kunna ta med mig barnen till gymmet dom dagarna som jag har dom. Det är ju inte på alla gym man får ta med sig kidsen nämligen!

Kommentarer

  1. Eliza

    Hej! Tänkte bara skriva att magmusklerna är aldrig riktigt ”ihop” innan en graviditet heller. Vid naveln är avståndet ca 2,5cm och vid bröstkorgen ca 0,5 cm. Så det är ingenting man behöver vara orolig över. Det viktigaste efter en graviditet är aktiveringen av bäckenbotten och magen 😊
    Mvh Certifierad Mammamage tränare

  2. Mandy

    Haha, din rumla ser bokstavligen ut som ”🍑” emojin i dom träningsbyxorna 😆👌
    Tänk om man kunde vara såhär snygg när man gymmar! 😩 inte alls avundsjuk 😘

  3. Diana

    Ben/rumpövningar jag gillar är pull through och sqauts som du gör sakta tänk 1,2,3 sen går du upp hälften sen ner igen och upp till 1. En annan som jag gillar är tall kneeling to stand och göra den saaaaakta (kolla yt emma Johnsson när hon blir coachade av frida många godbitar i den)

          1. Malin

            Jaha okej. 🙂 starkt jobbat. Jag har precis börjat gymma. Gjorde mitt första pass förra veckan och har nu fått mersmak. Du har inspirerat mig till träning. Plus att jag jobbar inom äldreomsorgen där der ör väldigt tungt. Så nu kände jag att det var dags att ta tag i kroppen. Tack för bra träningstips! Kram ❤

  4. Maria J🌸

    Fina Gabbi! Kan du göra videofilmer på Instagram medan du gör rumpövningar ?💜 Det skulle vara lärorikt att se hur du gör rörelserna.

  5. Alexandra jonsson

    Älskar dina inlägg om träning! Jag själv hamnade i en svacka hela vinter. Är ätstörd. Nu är de nästan för varmt så har gått otroligt dåligt. De jag i början byggt upp har försvunnit. Men tog nya tag för en vecka sen och de går bra. Ska hitta en god gainer så jag inte går ner i vikt ( ligger i normalvikt men har en osund relation till mat). Har även skaffat nytt gymkort på ett annat gym vilken ska bli kul att testa. Är dock osäker och vågar aldrig ta plats men längtar tills man känner sig mer säker

    1. Gabriella Joss

      Åh förstår helt <3 heja dig!! Förstår dig, känner så lite på mitt nya gym med medan jag är SÅ trygg och bekväm på mitt gamla. Det tar lite tid att komma in i det men ge inte upp, kram <3

×

Om Gabriella Joss

Hej på dig och vad kul att du har hittat till min blogg! Jag är 25 år, lycklig i livet och mamma till två underbara barn. Bor i mitt drömhus som byggdes 2017/2018, jobbar som mäklarkordinator och driver en av Sveriges största bloggar. Hoppas att du ska tycka att det är kul att hänga med i både med och motgång, ta del av min träning, goda recept, livet med barn och att bolla allt samtidigt som mamma och egen företagare. Kram! SAMARBETSFÖRFRÅGNINGAR: gabriellajoss@hotmail.com INSTAGRAM: @gabriellajoss